Αεριοκίνηση: Η Ελλάδα έχει το δικό της success story

6 Απρίλιος, 2015 Χωρίς σχόλια

Ανάμεσα στις ευρωπαϊκές χώρες όπου η αεριοκίνηση σημειώνει ραγδαία ανάπτυξη συγκαταλέγεται και η Ελλάδα, με ένα ολοκληρωμένο πλέον θεσμικό πλαίσιο και ένα δίκτυο υποδομών που συνεχώς επεκτείνεται για να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες ιδιωτών και επαγγελματιών σε όλη τη χώρα.

Συγκεκριμένα, όσον αφορά στην Ευρώπη, τα πρατήρια φυσικού αερίου έχουν φθάσει τα 4.501 για να καλύψουν την ζήτηση των 1.899.602 οχημάτων φυσικού αερίου που κυκλοφορούν στους δρόμους των ευρωπαϊκών πόλεων. Η γειτονική μας Ιταλία διαθέτει σήμερα 1.040 σταθμούς ανεφοδιασμού, η Γερμανία 920, η Αυστρία 180, η Βουλγαρία 110 και η Γαλλία 310. Στο φυσικό αέριο, ωστόσο, στρέφονται και άλλες χώρες οι οποίες σημειώνουν ραγδαίους ρυθμούς ανάπτυξης σε επίπεδα πωλήσεων και επέκτασης των υποδομών, μια εξέλιξη που οφείλεται και στην προώθηση κρατικών επιχορηγήσεων και κινήτρων.
Η Ελλάδα βασίζεται σε ένα μεγάλο βαθμό σε πρωτοβουλίες και δράσεις συγκεκριμένων φορέων, οι οποίοι επενδύουν σε υποδομές, προκειμένου να εξασφαλιστεί ο απρόσκοπτος ανεφοδιασμός της χώρας.

Επεκτείνεται το δίκτυο ανεφοδιασμού και αυξάνονται τα διαθέσιμα μοντέλα
Στην Ελλάδα, η ΔΕΠΑ, προκειμένου να ανοίξει την αγορά της αεριοκίνησης με το FISIKON (εμπορική ονομασία του φυσικού αερίου για την κίνηση οχημάτων), δημιουργεί υποδομές και υλοποιεί στρατηγικές συνεργασίες, έχοντας ως στόχο το οικονομικό, ασφαλές και φιλικό προς το περιβάλλον καύσιμο να κάνει όλο και περισσότερο αισθητή την παρουσία του στους ελληνικούς δρόμους.
Oπως είναι γνωστό τα πρατήρια FISIKON καλύπτουν πολλές περιοχές στην Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα, επιτρέποντας τον απρόσκοπτο εφοδιασμό των οχημάτων που κινούνται στον οδικό άξονα Αθήνας – Κεντρικής Ελλάδας – Θεσσαλονίκης. Hδη σε λειτουργία βρίσκονται επτά πρατήρια (με το πρατήριο του Βόλου να αποτελεί το νέο μέλος του δικτύου), ενώ πολύ σύντομα η ευρύτερη περιοχή της Λαμίας θα εξυπηρετείται από το νέο πρατήριο που έχει προγραμματιστεί να λειτουργήσει στο ύψος της Εθνικής Οδού.
Η ζήτηση για εργοστασιακά κατασκευασμένα οχήματα φυσικού αερίου έχει οδηγήσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες στην κατασκευή νέων μοντέλων, με αποτέλεσμα να διατίθεται στην αγορά μία ευρεία γκάμα κάθε κατηγορίας από τις πιο γνωστές αντιπροσωπείες.
Είτε πρόκειται για οικονομικότερες λύσεις είτε για πολυτελείς επιλογές, οι εταιρείες προσφέρουν τα γνωστότερα μοντέλα σε CNG εκδόσεις, ενώ δράση αναλαμβάνουν και εταιρείες οι οποίες μέχρι τώρα δεν είχαν κάποια διαθέσιμη επιλογή σε φυσικό αέριο. Μία από αυτές είναι η Audi, η οποία κυκλοφορεί στην Ελλάδα το νέο Audi A3 Sportback g-tron, ενώ εξακολουθούν να είναι διαθέσιμα δοκιμασμένα πλέον μοντέλα, όπως είναι αυτά που προσφέρουν εδώ και καιρό η Mercedes-Benz, η Fiat, η Volkswagen, η Οpel και η Seat.
Oπως είναι αναμενόμενο, η αύξηση της κυκλοφορίας οχημάτων φυσικού αερίου απαιτεί ένα επαρκές δίκτυο υποδομών, το οποίο σήμερα διευρύνεται με επιτυχία από τη ΔΕΠΑ. Eτσι, τα αυτοκίνητα διπλού καυσίμου (είτε πρόκειται για εργοστασιακά κατασκευασμένα μοντέλα φυσικού αερίου είτε για συμβατικά που έχουν υποστεί μετατροπή), με την ύπαρξη διευρυμένου δικτύου ανεφοδιασμού, έχουν τη δυνατότητα να διανύσουν τη διαδρομή Αθήνας – Θεσσαλονίκη με αυτονομία, χωρίς να χρειαστεί να χρησιμοποιηθεί βενζίνη (ή πετρέλαιο).

Αυξάνεται η διείσδυση του φυσικού αερίου στην Ιταλία
Σύμφωνα με τον Ιταλικό Σύνδεσμο Αυτοκινητοβιομηχανιών, η αεριοκίνηση στην ιταλική αγορά κατέχει το 5,3% των συνολικών πωλήσεων καινούριων οχημάτων, ενώ διαθέτει τη μεγαλύτερη αγορά της Ευρώπης στα εναλλακτικά καύσιμα με το φυσικό αέριο να παίζει καθοριστικό ρόλο. Στους ιταλικούς δρόμους κινούνται πάνω από 880.000 οχήματα φυσικού αερίου. Η ανάπτυξη της αεριοκίνησης στην Ιταλία έχει ξεκινήσει από πολύ νωρίς (1970) και σε αυτό συνέβαλε η παράλληλη ανάπτυξη της αγοράς οχημάτων διπλού καυσίμου και του δικτύου ανεφοδιασμού, ενώ η χρήση φυσικού αερίου στα ιδιωτικά μικρού και μεσαίου μεγέθους αυτοκίνητα ξεκίνησε να γίνεται δημοφιλής κατά τη δεκαετία του ’90, με την κατασκευή μοντέλων φυσικού αερίου.
Η ραγδαία ανάπτυξη της αεριοκίνησης στην Ιταλία οφείλεται σε δύο λόγους. Πρώτον, στο μειωμένο φόρο του φυσικού αερίου και έπειτα στα κρατικά προγράμματα επιδοτήσεων για τη μετατροπή των συμβατικών οχημάτων σε διπλού καυσίμου (βενζίνη/άλλο καύσιμο και φυσικό αέριο). Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση κατά 68% των οχημάτων που κινούνται με φυσικό αέριο, ενώ κατά το διάστημα 2008 – 2010 (κατά το οποίο «έτρεχαν» οι επιδοτήσεις) διπλασιάστηκε ο αριθμός των σταθμών ανεφοδιασμού σε όλη τη χώρα. Ως προς το δίκτυο ανεφοδιασμού, αυτό συμπεριλαμβάνει 1.060 συνολικά πρατήρια, ενώ οι μηνιαίες πωλήσεις του φυσικού αερίου ως καυσίμου κίνησης ανέρχονται στα 80 εκατ. κυβικά μέτρα, κάτι που ενισχύεται από την ευνοϊκή φορολογία του «πράσινου» καυσίμου σε σχέση με τη βενζίνη, ενώ σύμφωνα με τις ισχύουσες τιμές, η χρήση φυσικού αερίου στην οδήγηση επιτυγχάνει 64% εξοικονόμηση κόστους σε σύγκριση με τη βενζίνη και 57% σε σύγκριση με το diesel.

Ανάπτυξη της αεριοκίνησης στην Τσεχία – Επενδύσεις στο δίκτυο ανεφοδιασμού
Σύμφωνα με τον Τσέχικο Οργανισμό Αερίου, το 2014 προστέθηκαν 2.000 οχήματα που κινούνται με φυσικό αέριο στον ήδη υπάρχοντα στόλο, ενώ συνολικά στη χώρα κινούνται 8.500 οχήματα φυσικού αερίου. Σημαντική είναι η χρήση επαγγελματικών οχημάτων φυσικού αερίου (ελαφρά φορτηγά) από επιχειρήσεις και φορείς, όπως είναι τα ταχυδρομεία, καθώς οι επιχειρήσεις και οι φορείς λαμβάνουν κίνητρα για την αξιοποίηση του «πράσινου» καυσίμου. Το κράτος επιδοτεί τη χρήση φυσικού αερίου από τις δημόσιες συγκοινωνίες (συνολικά διατέθηκαν 40 εκατ. ευρώ) και με τον τρόπο αυτό, οι πόλεις και η περιφέρεια κατάφερε να λάβει μέτρα μείωσης των εκπομπών ρύπων από τις δημόσιες συγκοινωνίες (500 λεωφορεία φυσικού αερίου κυκλοφορούν ήδη στους δρόμους της χώρας, ενώ άλλα 300 θα προστεθούν σύντομα στο στόλο, χάρη στην επιδότηση).
Φυσικά, η προσπάθεια διεύρυνσης της χρήσης φυσικού αερίου στις μεταφορές υποστηρίζεται και από την ανάπτυξη δικτύου ανεφοδιασμού. Μέσα στο 2014, κατασκευάστηκαν 25 νέοι σταθμοί ανεφοδιασμού και το σύνολό τους φθάνει τους 75, ενώ μέσα στο 2015 έχει προγραμματιστεί η ίδρυση τουλάχιστον άλλων 12. Μέσα στο 2014, οι μηνιαίες πωλήσεις του φυσικού αερίου ως καυσίμου κίνησης διπλασιάστηκαν σε σχέση με το 2012 και αυξήθηκαν κατά 36% σε σχέση με το 2013. Και στη Δημοκρατία της Τσεχίας, όπως και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, η τιμή του CNG είναι ανταγωνιστική και επιτρέπει την εξοικονόμηση κόστους κατά 50% σε σχέση με τα γνωστά συμβατικά καύσιμα (βενζίνη, diesel).

Δημόσιος και ιδιωτικός τομέας στρέφονται προς την αεριοκίνηση στην Ισπανία
Μέτρα και κρατικές επιδοτήσεις στην Ισπανία κατάφεραν να διπλασιάσουν τον αριθμό των οχημάτων φυσικού αερίου της χώρας, κατά τη διάρκεια της τελευταίας επταετίας. Πρόσφατα, η ισπανική κυβέρνηση εξήγγειλε πρόγραμμα αντικατάστασης των παλαιών οχημάτων εμπορικής χρήσης με φυσικού αερίου, ενώ και η τοπική αυτοδιοίκηση επιδοτεί τη χρήση φυσικού αερίου με ειδικά προγράμματα. Το δίκτυο ανεφοδιασμού επεκτείνεται με την ίδρυση 8 νέων σταθμών LNG μέσα στην επόμενη διετία σε κομβικά σημεία σε όλη τη χώρα, ενώ άλλα 9 έχουν προγραμματιστεί μέχρι το 2020. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι προβλέψεις για τη χρήση φυσικού αερίου από τους στόλους φορτηγών, όπου μέχρι το 2028 υπολογίζεται ότι 5.000 φορτηγά θα κινούνται με το «πράσινο» καύσιμο.
Στη στρατηγική προώθησης της αεριοκίνησης συμμετέχουν και μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως είναι οι Seat, Volkswagen – Audi Spain και Madrileña Red de Gas, οι οποίες πρόσφατα υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας, προκειμένου να προωθήσουν από κοινού τη χρήση φυσικού αερίου και να συμβάλλουν παράλληλα στην επέκταση των υποδομών σε όλη τη χώρα. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει την ανάπτυξη νέων σταθμών ανεφοδιασμού και την υλοποίηση προγραμμάτων επιδότησης προς τις εταιρείες και φορείς που διαθέτουν εμπορικούς στόλους. Ωστόσο, εκτεταμένη χρήση φυσικού αερίου κάνει και ο δημόσιος τομέας καθώς 1.500 λεωφορεία και 1.100 απορριμματοφόρα στις μεγάλες πόλεις κινούνται με φυσικό αέριο.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι στη Μαδρίτη, με φυσικό αέριο κινούνται 470 απορριμματοφόρα και το 40% των δημοσίων συγκοινωνιών (800 λεωφορεία από τα 2.000 που υπάρχουν συνολικά στη χώρα). Το κράτος επιτυγχάνει σημαντική εξοικονόμηση κόστους και μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, ενώ μειώνονται και τα επίπεδα ηχορύπανσης. Η εξοικονόμηση κόστους σε σχέση με τις τρέχουσες τιμές των συμβατικών καυσίμων φθάνει το 50%, ενώ όσον αφορά στις υποδομές, στην Ισπανία λειτουργούν 90 σταθμοί ανεφοδιασμού.

Tags: , , , , Ενέργεια

Διασκεδάστε με το νέο ηχείο LOUDR FH6 της LG

Το LG LOUDR FH6 εντυπωσιάζει για την εξαιρετικά ισορροπημένη ποιότητα ήχου και τα μπάσα που διαθέτει.