Στην οικονομία του φυσικού αερίου μιλούν οι αριθμοί!

30 Ιανουάριος, 2015 Χωρίς σχόλια

Με αφορμή τις νέες μειώσεις στις τιμές του φυσικού που αερίου αναμένονται στο επόμενο διάστημα, αξίζει να ρίξουμε μια ματιά στους αριθμούς…

Oροι, όπως είναι η «οικονομία» και η «εξοικονόμηση», συναντώνται συχνά στον τομέα της ενέργειας, χωρίς ωστόσο να συνοδεύονται πάντα από συγκεκριμένα στοιχεία και αριθμούς που να επιβεβαιώνουν την προστιθέμενη αξία που προσφέρει το εκάστοτε καύσιμο. Ωστόσο, όταν πρόκειται για το φυσικό αέριο, τόσο η εξοικονόμηση κόστους όσο και ενέργειας, αποτελούν στοιχεία απόλυτα μετρήσιμα από αναγνωρισμένους διεθνείς και εγχώριους φορείς. Η ΔΕΠΑ, έχοντας όλα αυτά τα χρόνια πρωταγωνιστικό ρόλο στην αγορά φυσικού αερίου, κατάφερε με σημαντικές επενδύσεις σε έργα υποδομών, διεθνείς στρατηγικές συμφωνίες, αλλά και με σκληρές διαπραγματεύσεις για τη μείωση της τιμής προμήθειας (μείωση η οποία πέρασε απευθείας στους καταναλωτές) να αναβαθμίσει την αγορά φυσικού αερίου και να κάνει το «πράσινο» καύσιμο προσβάσιμο σε όλες τις κατηγορίες καταναλωτών, σε μεγάλο μέρος της χώρας, ακόμα και σε απομακρυσμένες περιοχές. Ας δούμε, όμως, πιο συγκεκριμένα πώς μεταφράζεται η εξοικονόμηση κόστους και ενέργειας, όταν χρησιμοποιείται το φυσικό αέριο.

Πόσα ευρώ εξοικονομούμε με το φυσικό αέριο
Σύμφωνα με τον κ. Λ. Μπακούρα, διευθυντή εμπορικών δραστηριοτήτων, εξωτερικών σχέσεων και ρυθμιστικών υποθέσεων των ΕΠΑ Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας, η τιμή του φυσικού αερίου για το φετινό χειμώνα (σεζόν) εκτιμάται κατά μέσο όρο σε ~0,67€/Nm3 και θα είναι κατά 10 – 11% φθηνότερη σε σχέση με την περσινή (0,76€/Nm3), διατηρώντας τη διαφορά από το πετρέλαιο θέρμανσης σε ποσοστό άνω του 40%. Παράλληλα, στην προηγούμενη σεζόν, η μέση εξοικονόμηση ήταν στο 42% και ακόμη και με τη μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο, η τιμή του φυσικού αερίου θα έχει διαφορά με το πετρέλαιο θέρμανσης στο επίπεδο του 35 με 40%. Ακόμη,  από τον Ιανουάριο της προηγούμενης σεζόν μέχρι σήμερα, λόγω των διαπραγματεύσεων που έχουν γίνει με τους προμηθευτές φυσικού αερίου, η τιμή του φυσικού αερίου έχει μειωθεί κατά 11% στους καταναλωτές. Και τα καλά νέα δεν σταματούν εδώ… Σύμφωνα με πρόσφατη απόφαση, οι τιμές του φυσικού αερίου αναμένεται να μειωθούν μέχρι 20% ως το τέλος Μαρτίου, με αποτέλεσμα οι πελάτες (οικιακοί και βιομηχανικοί) των ΕΠΑ να λάβουν νέους «μειωμένους» λογαριασμούς.

Ενα ακόμη μέτρο πρόσβασης σε φθηνή ενέργεια για τους καταναλωτές αποτελεί και το πρόγραμμα επιδότησης αντικατάστασης λέβητα πετρελαίου με φυσικού αερίου (έως και 60%), ενώ οι ΕΠΑ προσφέρουν επιπλέον οικονομικά κίνητρα με εκπτώσεις στα τέλη σύνδεσης και άτοκη χρηματοδότηση.

Οσον αφορά στις μεταφορές, η αεριοκίνηση στην Ελλάδα αναπτύσσεται με γοργούς ρυθμούς και το CNG αναδεικνύεται ως το πλέον οικονομικό καύσιμο, αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι ένα EcoUp! της Volkswagen καλύπτει 582 χλμ. διαδρομής με καύσιμο αξίας 13,7 ευρώ (αποτελέσματα 7ου ράλλυ αυτοκινήτων).

Ενα ακόμη παράδειγμα, αποτελεί η πρόσφατη «πρωτιά» των αυτοκινήτων Fisikon διπλού καυσίμου CNG και βενζίνης στο «HiTech EKO MobilityRally» που διοργανώθηκε στην Αθήνα, αναδεικνύοντάς το φυσικό αέριο ως το οικονομικότερο καύσιμο.

Συγκεκριμένα, οι καταναλώσεις των οχημάτων για την κάλυψη των 548 χλμ. του αγώνα ήταν:

  • Audi A3 1,4 G-TRON: 16,61 kg φυσικού αερίου (CNG) και 2,29 lt βενζίνη, συνολικού κόστους 19,56€.
  • Volkswagen Golf Variant 1.4: 18,9 kg φυσικού αερίου (CNG) και 3,64 lt βενζίνη, συνολικού κόστους 21,59€.


Πόση ενέργεια εξοικονομούμε με το φυσικό αέριο

Το φυσικό αέριο έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη ιδιωτών και επαγγελματιών, κάτι που μαρτυρά η ολοένα αυξανόμενη εφαρμογή του στα νοικοκυριά, στις επιχειρήσεις (βιομηχανίες, βιοτεχνίες, ξενοδοχεία, εστιατόρια κ.λπ.) και στα οχήματα, δημόσια και ιδιωτικά. Ασφαλές, οικονομικότερο κατά 40% – 70% σε σχέση με άλλα καύσιμα, καθαρό και εύχρηστο χρησιμοποιείται για τη θέρμανση και τον κλιματισμό, την παροχή ζεστού νερού και το μαγείρεμα, ενώ στις μεταφορές κερδίζει πόντους στις προτιμήσεις των επιχειρήσεων για τους εμπορικούς τους στόλους, αλλά και των μέσων μαζικής μεταφοράς και των ταξί. Ταυτόχρονα, το «πράσινο καύσιμο» αποτελεί το βασικό εργαλείο προώθησης εκ μέρους της χώρας μας του ευρωπαϊκού στόχου 20-20-20 για το περιβάλλον.

Με βάση τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης για την τιμή του πετρελαίου θέρμανσης για τη χειμερινή περίοδο Οκτώβριος 2013 – Απρίλιος 2014, η εξοικονόμηση που προσφέρει το φυσικό αέριο συγκριτικά με το πετρέλαιο θέρμανσης υπερβαίνει το 43% (κατηγορία κατανάλωσης Τ2, €/kWh – αυτόνομη/ανεξάρτητη θέρμανση).

Αλλά και στις μεταφορές, σύμφωνα με τις σχετικές μετρήσεις, η οδήγηση ενός οχήματος που κινείται με φυσικό αέριο επιτυγχάνει εξοικονόμηση που ξεπερνά το 50% σε σχέση με ένα όχημα με βενζίνη, ενώ το κόστος είναι τουλάχιστον κατά 30% μειωμένο σε σχέση με ένα όχημα που κινείται με πετρέλαιο. Ενδεικτικά, μπορεί να αναφερθεί ότι 1 κιλό φυσικό αέριο κίνησης είναι ενεργειακά ισοδύναμο με 1,5 λίτρα βενζίνη, 1,3 λίτρα πετρέλαιο και 2 λίτρα υγραέριο.

Το φυσικό αέριο στο σπίτι
Ολες οι βασικές ανάγκες μιας οικίας μπορούν να καλυφθούν εύκολα, με τη χρήση φυσικού αερίου και να εξοικονομηθεί ενέργεια και κόστος που ξεπερνά το 50%:

Μαγείρεμα: Πολλά νοικοκυριά στην Ελλάδα, ήδη μαγειρεύουν σε φούρνους και εστίες που συνδέονται με την παροχή φυσικού αερίου της οικοδομής τους και βλέπουν διαφορά στη μαγειρική.

Είναι μια απόλυτα ασφαλής μέθοδος μαγειρέματος. Οι εστίες δεν χρειάζονται προθέρμανση και η ταχύτητα στο μαγείρεμα εντυπωσιάζει.

Η διαφορά στην οικονομία σε σχέση με το ηλεκτρικό ρεύμα είναι μεγάλη, ενώ η διαφορά στη νοστιμιά του φαγητού φτάνει στο 100%.

Θέρμανση: Η χρήση φυσικού αερίου στην οικιακή θέρμανση (με λέβητες συμπύκνωσης κ.λπ.) μειώνει τα έξοδα θέρμανσης κατά 40% και οι αποδόσεις φτάνουν το 110%. Η εφαρμογή φυσικού αερίου αποτελεί πλέον μονόδρομο στην επιλογή της θέρμανσης για το σπίτι, έναντι των υπόλοιπων ρυπογόνων και σπάταλων λύσεων, όπως οι λέβητες πετρελαίου, οι λέβητες pellet, οι λέβητες ξύλου και βιομάζας. Ως προς το τεχνικό μέρος, συνήθως δεν χρειάζεται αντικατάσταση των παλαιών θερμαντικών σωμάτων. Παρόλα αυτά, ο τεχνικός κατά το σχετικό έλεγχο μπορεί να συμβουλέψει ανάλογα με την κατάσταση των σωμάτων για την καλύτερη δυνατή λύση.

Ζεστό νερό: Τα τελευταίας τεχνολογίας μηχανήματα παραγωγής ζεστού νερού χρήσης επιτρέπουν την παροχή ζεστού νερού 24 ώρες το 24ωρο. Συνήθως, χρησιμοποιούνται ταχυθερμοσίφωνες φυσικού αερίου ή boiler αποθήκευσης φυσικού αερίου και επιτυγχάνεται εξοικονόμηση έως και 40% σε σχέση με ένα boiler πετρελαίου και έως 60% σε σχέση με ένα θερμοσίφωνα.

Το φυσικό αέριο στην επιχείρηση

Το φυσικό αέριο χρησιμοποιείται ευρέως σε επαγγελματικούς χώρους (γραφεία, καταστήματα), δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους, όπως δημόσιες υπηρεσίες, διάφορα ιδρύματα και νοσοκομεία και σε ενεργοβόρες επιχειρήσεις, όπως είναι οι βιομηχανίες, αλλά και τομείς της μαζικής εστίασης και της τουριστικής βιομηχανίας. Από τις πρώτες επιχειρήσεις που έχουν καταφύγει στη χρήση του οικονομικού φυσικού αερίου είναι τα ξενοδοχεία, τα οποία πλέον στην πλειοψηφία τους στοχεύουν σε ένα κοινό με οικολογική συνείδηση.

Το «πράσινο καύσιμο» χρησιμοποιείται από όλα τα γνωστά ξενοδοχεία της Αθήνας, ενώ αίσθηση προκαλεί το ενδιαφέρον που έχουν επιδείξει και οι ξενοδόχοι της Βορείου Ελλάδος.

Σύμφωνα με τον κ. Β. Αργυρόπουλο, μηχανολόγο – μηχανικό, ιδιοκτήτη της εταιρείας Mech-Engineer, «Οι ξενοδόχοι της Βορείου Ελλάδας είχαν επιδείξει ενδιαφέρον για τη χρήση φυσικού αερίου και είχαν κινηθεί για την προμήθειά του, προτού ακόμη δημιουργηθεί πρωτόκολλο και πριν ακόμη κατασκευαστεί το δίκτυο.

Το ενδιαφέρον προϋπήρχε των υποδομών και φυσικά μόλις αυτές δημιουργήθηκαν πάρα πολλά γνωστά ξενοδοχεία στη Θεσσαλονίκη (ABC, Anatolia,Tourist, Afytis, Ioli, Kassandra Palace, Nefeli, Oceania Club κ.λπ.), έσπευσαν να εκμεταλλευτούν τα πλεονεκτήματα του συγκεκριμένου καυσίμου, κυρίως όσον αφορά στην εξοικονόμηση κόστους».

Πολλά είναι και τα πλεονεκτήματα για τη χρήση φυσικού αερίου στην κίνηση των επαγγελματικών στόλων, καθώς τα οχήματα αυτά θεωρούνται, βάσει μετρήσεων οικονομικότερα, είναι πιο φιλικά στο περιβάλλον και επιτρέπεται να εισέλθουν σε υπόγειους χώρους στάθμευσης, σε επιβατηγά πλοία, χάρη στις εξαιρετικά χαμηλές εκπομπές καυσαερίων, καθώς και να κυκλοφορούν σε περιοχές περιορισμένης κυκλοφορίας (π.χ. ζώνες δακτυλίου).

Tags: , , , , Ενέργεια

Παρουσιάζοντας το νέο devolo dLAN 1000 duo+

H devolo παρουσιάζει το νέο dLAN 1000 duo+, το νέο πρωταθλητή που συνδυάζει άριστη τιμή προς απόδοση, στο πεδίο των...