Αεριοκίνηση: Μόνον οφέλη για οδηγούς, περιβάλλον και επιχειρήσεις

6 Ιούνιος, 2014 Χωρίς σχόλια

Πολλαπλά είναι τα οφέλη που προκύπτουν από τη χρήση φυσικού αερίου στην αυτοκίνηση με τους οδηγούς (επαγγελματίες και ιδιώτες), το περιβάλλον και τις επιχειρήσεις να είναι οι μεγάλοι κερδισμένοι. Εξίσου ευνοϊκά επιδρά η χρήση CNG και στις οικονομίες των χωρών λόγω της ενεργειακής εξοικονόμησης που επιτυγχάνεται με το «πράσινο καύσιμο», ενώ δημιουργούνται αλυσιδωτές θετικές συνέπειες για την απασχόληση. Τα πολλαπλά οφέλη από την αξιοποίηση του CNG οδηγούν πολλές κυβερνήσεις στο να θεσπίζουν κίνητρα για τη διεύρυνση της χρήσης του. Στη χώρα μας η αεριοκίνηση κάνει ήδη σημαντικά βήματα και η ΔΕΠΑ τηρώντας την υπόσχεση να «ανοίξει το δρόμο στην αεριοκίνηση» στην Ελλάδα, προχωρά, σε συνεργασία με τα ΕΛ.ΠΕ στη δημιουργία νέων πρατηρίων ανεφοδιασμού.

Κίνητρα για τη χρήση CNG στα αυτοκίνητα

Σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, σε τέτοιες κατηγορίες «πράσινων» καυσίμων όπως είναι το φυσικό αέριο, έχουν θεσπιστεί διάφορα μέτρα για την προώθηση της αεριοκίνησης. Στο Βέλγιο και τη Γερμανία, τα αυτοκίνητα με φυσικό αέριο έχουν μικρότερη φορολογική επιβάρυνση, κυκλοφορούν σε ζώνες στις οποίες υπό άλλες συνθήκες θα έπρεπε να πληρώνουν διόδια, κυκλοφορούν ελεύθερα στον δακτύλιο κ.λπ. Γενικότερα, η προώθηση της χρήσης του φυσικού αερίου στην αυτοκίνηση αποτελεί στρατηγικό στόχο των κυβερνήσεων ως βάση μιας ενεργειακής πολιτικής που θα είναι απαγκιστρωμένη από την εξάρτηση της εισαγωγής πετρελαιοειδών. Στην Ελλάδα όλοι οι επίσημοι φορείς έχουν κάνει λόγο για στρατηγικό σχεδιασμό διεύρυνσης της χρήσης του φυσικού αερίου σε όλους τους τομείς δραστηριοτήτων, δεν έχουν ωστόσο θεσπιστεί σημαντικά κίνητρα προς αυτή την κατεύθυνση. Αξίζει να σημειωθεί πως κίνητρα όπως είναι οι φοροαπαλλαγές και η επιδότηση εγκατάστασης ζητούν και μεγάλοι κλάδοι επαγγελματιών όπως είναι για παράδειγμα οι ιδιοκτήτες ταξί κ.λπ.

Επιχειρηματική ευκαιρία η χρήση φυσικού αερίου

Οπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Διαρκούς Επιμόρφωσης Επιχειρήσεων Αυτοκινήτου, ΙΔΕΕΑ, Γ. Καπετανάκης: «Το φυσικό αέριο, ειδικά σε μια περίοδο κρίσης, δίνει ευκαιρίες στις εταιρείες που εμπλέκονται άμεσα και έμμεσα με τον κλάδο: στις αυτοκινητοβιομηχανίες, τις εισαγωγικές εταιρείες, στα συνεργεία, στα πρατήρια καυσίμων κ.λπ. Δίνει ώθηση στον κλάδο και είναι σίγουρο ότι θα έχει μεγάλη ανάπτυξη γιατί είναι ένα καύσιμο που συνδυάζει πολλά πλεονεκτήματα: είναι καθαρό, οικονομικό, λειτουργικό, επιτρέπει την καλή λειτουργία του κινητήρα, είναι φιλικό προς το περιβάλλον. Εάν δοθούν και κίνητρα θα αναπτυχθεί θεαματικά».

Οικονομία-Κόστος CNG

Σύμφωνα με τις σχετικές μετρήσεις, η οδήγηση ενός οχήματος που κινείται με φυσικό αέριο επιτυγχάνει εξοικονόμηση που ξεπερνά το 50% σε σχέση με ένα όχημα με βενζίνη, ενώ το κόστος είναι τουλάχιστον κατά 30% μειωμένο σε σχέση με ένα όχημα που κινείται με πετρέλαιο. Ενδεικτικά, μπορεί να αναφερθεί ότι 1 κιλό φυσικό αέριο κίνησης είναι ενεργειακά ισοδύναμο με 1,5 λίτρα βενζίνη, 1,3 λίτρα πετρέλαιο και 2 λίτρα υγραέριο.

Σύγκριση φυσικού αερίου με υγραέριο

Το φυσικό αέριο (CNG) είναι ένα διαφορετικό καύσιμο από το υγραέριο (LPG) που επίσης χρησιμοποιείται στην αυτοκίνηση. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Πανελλήνιου Συλλόγου Πτυχιούχων Μηχανικών Οχημάτων, Βλάσιο Κουτσούκο: «Οι οδηγοί πολλές φορές μπερδεύουν το φυσικό αέριο με το υγραέριο και δεν έχουν ενημερωθεί σχετικά με τη μεγαλύτερη απόδοση του CNG και την εξοικονόμηση που επιτυγχάνεται. Αυτό οφείλεται κατά ένα μέρος και στο γεγονός ότι η τιμή του φυσικού αερίου διαμορφώνεται ανά κιλό και όχι λίτρο όπως γίνεται με τα άλλα καύσιμα με αποτέλεσμα να μην μπορεί να κάνει αμέσως τη μετατροπή και να αντιληφθεί τη μειωμένη τιμή του φυσικού αερίου σε σχέση με τα υπόλοιπα καύσιμα». Το CNG αποτελείται κυρίως από μεθάνιο, ενώ το LPG (υγραέριο) αποτελείται από προπάνιο και βουτάνιο (το 65% παράγεται κατά τη διαδικασία εξόρυξης του πετρελαίου). Το φυσικό αέριο κάνει εξαιρετικά καθαρή καύση και καίγεται με διαφορετικό (πιο αργό) τρόπο από τη βενζίνη και το υγραέριο, κάτι που το κάνει να θεωρείται πολύ ασφαλές ως καύσιμο. Το LPG είναι πετρελαϊκό προϊόν διύλισης, βαρύτερο του αέρα και συγκεντρώνεται σε χαμηλά σημεία σε περίπτωση διαρροών.

Το φυσικό αέριο πωλείται με μονάδα το κιλό και όχι το λίτρο, γεγονός όμως είναι ότι εξασφαλίζει οικονομία έως και 40% σε σχέση με το υγραέριο.

Τα οφέλη για το περιβάλλον

Δεδομένου ότι πάνω από το 1/5 των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην Ευρώπη προέρχεται από τα αυτοκίνητα και λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι τα τελευταία 20 χρόνια η ρύπανση μόνο από τις οδικές μεταφορές αυξήθηκε πάνω από 26%, η ΕΕ προωθεί μέτρα για τη μείωση των ορίων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μέχρι το 2020. Το φυσικό αέριο, αποτελεί το καύσιμο που ανταποκρίνεται στις επιταγές για μείωση των εκπομπών  καθώς θεωρείται ως το καθαρότερο καύσιμο. Tα οχήματα που κινούνται με φυσικό αέριο παράγουν 25% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα σε σχέση με τη βενζίνη και 35% λιγότερο σε σχέση με αυτά που κινούνται με πετρέλαιο. Παράλληλα, επιτυγχάνεται 95% μείωση στις εκπομπές μονοξειδίου του άνθρακα, 80% μείωση στις εκπομπές υδρογονανθράκων και 30% μείωση στα οξείδια του αζώτου.

Aυξάνονται οι σταθμοί ανεφοδιασμού

Προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες των οχημάτων και εν όψει της διεύρυνσης της χρήσης φυσικού αερίου, η ΔΕΠΑ σε συνεργασία με τα ΕΛ.ΠΕ προχωρά στη δημιουργία νέων πρατηρίων σε Αθήνα, Λάρισα και Βόλο. Η εταιρεία λειτουργεί εδώ και χρόνια 2 ιδιόκτητα πρατήρια FISIKON στην Ανθούσα (1ο χλμ Λεωφόρου Ανθούσας, τηλ. 210 6668370), σταθμός ο οποίος εξυπηρετεί όλα τα οχήματα, δημόσιας και ιδιωτικής χρήσεως σε 24ωρη βάση και στα Ανω Λιόσια, σταθμός που εξυπηρετεί λεωφορεία και απορριμματοφόρα. Διαθέσιμοι είναι 3 ακόμη σταθμοί ανεφοδιασμού, στη Ν. Φιλαδέλφεια με 24ωρη λειτουργία (8ο χλμ Εθνικής Αθηνών Θεσσαλονίκης – ρεύμα προς Λαμία, τηλ. 210 2514334), στην Κηφισιά (Λεωφόρος Κηφισίας 264, τηλ. 210 8016506) και στην Πυλαία Θεσσαλονίκης (Λεωφόρος Γεωργικής Σχολής 128, τηλ. 2310 365010).

Tags: , , , , Ενέργεια

HTC U11: Στοχεύοντας στην κορυφή!

Η HTC επανέρχεται δυναμικά στο προσκήνιο με ένα superphone που διαθέτει αρκετά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. Oμολογουμένως, η επιστροφή της HTC...